Back
I do
not describe the historical part of sexuality, but I searched for material /
video’s that could be of use for your organisations; e.g. in the dialogue and
information with staff / parents / people with a disability.
Compared to many other countries the Netherlands has one of the lowest
teenage pregnancy rates and scores low on STIs.
Young people in the Netherlands are generally well informed on sexuality
and contraceptive use is high.
We are often asked about sex education in the Netherlands, and how we
have become so open minded about sex.
The film 'Dutch Lessons in Love' has tried to answer these questions.
Dutch Lessons in Love part 1 (17 min) relates about social developments
and organisations such as “Rutgers” that took part in those social movements,
resulting in a liberal sexual climate.
In Dutch Lessons in Love - part 2 (22 min) one learns how Rutgers and
its partners educate and empower Dutch young people to have safe and
pleasant sex, only when they are ready for it.
We filmed sex education lessons at a Dutch primary school, a
secondary school and at a school for children with disabilities.
In general, I think that the information you will find in the website of
the Rutger stitching - http://www.rutgers.international/our-products/tools - can provide you many tools.
Elodie Bink, from Kindercentra De Roef, Netherlands inviting people to join discussion forum and to discus actual topics. Hope you will join her
Hello I am Elodie Bink and I want to
tell you about the pluses and downsides off the staff from the day care.
The pluses are;
Sometimes the staff will listen to
me when I needed them
When I’ve got a problem the staffs
give me tips to solve my problems
I feel myself at home at the day
care by the staff
I can do activities which I like for
example grocery shopping, paperwork, crochet
The downsides are;
Sometimes the staff won’t listen to
me when I needed them
Sometimes I have no clearness when I
asked for it. I don’t like always the reaction from the staff
When the staff comes back on previous
agreements. For example when they promise that I can do the grocery and later
they tell me I can’t go
When I get the order from the staff to
do things I don’t like for example to go round with the present’s list
That staff putt me between clients whit
lower level
Hello I am Elodie Bink and I want to
tell you about the pluses and downsides off the staff from the supported
living.
The pluses are;
I can talk with the staff about
everything
The staffs takes time for me
The staffs takes care of issues
that I can’t do on my own
The staffs have trusts in me
The staffs comforts me when I'm sad
The staff is creative with me
I can laugh with the staff
The staff has good contact with my parents
The staffs explain things clearly
The staffs have trusts in me
The staffs comforts me when I'm sad
The staff is creative with me
I can laugh with the staff
The staff has good contact with my parents
The staffs explain things clearly
The downsides are;
Sometimes the staff yell at me
Sometimes the communication goes
wrong because the staff don’t understand me
Sometimes there is less trust
between me and the staff
Sometimes the staff don’t believe me
Sometimes the staffs don’t have time
for me
Sometimes I get angry because the
staff won’t listen to me when I needed them
Here you can see video
10-12-2015
EVALUATIE WERKBEZOEK AAN WENEN.
Op woensdag 11 november 2015 zijn Elodie en Corné mee geweest in het
kader van het Ella project naar Wenen.
De onderwerpen die we zouden behandelen waren, relaties, trouwen,
kinderen krijgen ( en alles wat daar mee samen hangt) bij mensen met een
verstandelijke beperking.
Vandaag vraag ik Corné en Elodie naar hun bevindingen over het bezoek en
hun feedback.
Wat vonden jullie van de voorbereidingen?
Corné vond de voorbereidingen goed.
Elodie vond de voorbereidingen ook goed, en ze vond het heel fijn om van
te voren het programma van de dagen in Wenen te krijgen.
Hoe hebben jullie de reis
ervaren?
Corné vond de terug reis wel hectisch.
Elodie vond juist de terug reis relaxed en de heenreis chaotisch.
Ervaring in Wenen?
Elodie en Corné geven beide aan dat ze graag veel meer betrokken hadden
willen worden.
Zowel de donderdag als de vrijdag ochtend hebben ze ervaren als veel
luisteren en weinig inbreng van hun eigen ervaringen.
Ze hebben weinig terug gehoord over de onderwerpen die we hadden voorbereid.
Elodie geeft aan dat ze in Litouwen de workshops leuker vond.
Ze hadden graag allebei meer betrokken willen worden bij de discussies.
Voor Corné geld dat wanneer het de volgende keer weer zo gaat, dat hij
zo weinig inbreng heeft, hij het zonde van zijn tijd vindt.
Elodie geeft aan dat wanneer zij de volgende keer mee mag, ze graag
tussen door even tijd wil om haar hoofd leeg te maken. ( ze kan zich niet
langer dan een half uur achter elkaar concentreren)
Ik beloof het mee te nemen in het verslag.
Corné geeft aan dat er voor hem ook een taal barrière was. De volgende
keer ( mocht die er komen) wil hij graag wat het Engels betreft zich beter voor
bereiden.
Wat vonden jullie leuk aan het bezoek aan Wenen?.
De vrije uren vonden ze beide leuk.
Het avonds met z’n allen eten was gezellig.
Elodie zegt dat ze het dit keer leuker vond dan naar Litouwen, maar dit
heeft te maken met de andere partner waar ze nu mee was.,
Het interviewen vond Elodie leuk om te doen, maar ze vond het lastig dat
ze persoonlijke vragen moest stellen aan de andere mensen.
Hoe vonden jullie het met elkaar?
Elodie geeft aan dat ze het gezellig vond met Corné, dat hij nergens
moeilijk over deed, of over mopperde.
Corné geeft aan dat hij het met Elodie soepel vond verlopen.
Hoe vonden jullie de begelding van mij ( ondergetekende)
Elodie vond het gezellig, en kon niets verzinnen wat ze anders zou
willen zien.
Corné vond de begeleidingsoepeltjes.
NTB Corné hoopt dat er geluisterd wordt naar bovenstaande feedback. En
mocht hij mee gaan de volgende keer, wil hij echt graag meer inbreng.
Esther van Praag
Jobcoach Sovak
Voor Ella project